Eindelijk REPO, eindelijk nog eens een verhaaltje

7 oktober 2014 - Puerto Vallarta, Mexico

Het is lang geleden dat ik mijn blog heb bijgewerkt, dat heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat we aan onze REPO oftewel repositioning cruise zijn begonnen. Gedaan met het vaste stramien dat ik 8 weken heb gevolgd in Alaska, vanaf nu zo goed als allemaal nieuwe havens. Dat wil zeggen allemaal extra werk om uit te zoeken hoe dingen in andere havens in elkaar zitten. En daar bovenop krijgen we nu vrijdag bezoek van de US Coast Guard voor een volledige inspectie van het schip, de veiligheidssystemen en procedures. En we hebben een reputatie hoog te houden want we hebben de laaste keren al elke keer 100 op 100 gehad. Vrijdag mag er geen enkele van de honderden branddeuren, meer dan duizend rookmelders of over de drieduizend reddingsvesten ook maar 1 mankement vertonen. De emergency teams mogen geen enkel foutje maken en de 2000 passagiers moeten binnen een half uur vanuit hun staterooms allemaal netjes opgelijnd gaan staan aan dek, als sardientjes op elkaar(oh ja klein detail, ons publiek is niet meer van de jongste en we verwachten een hittegolf). Maar ik ben er vrij zeker van dat alles goed gaat verlopen, we hadden niet alleen tijd om alle tekortkomingen op te lossen maar ook om de reddingsboten een goeie wasbeurt te geven van binnen en buiten, sommige hebben zelfs een extra likje verf gekregen, alles om een goede indruk te maken op de coast guard.

Voor de rest zijn het nu allemaal zo goed als nieuwe havens, jammer genoeg klopt de route niet echt met wat er in mijn boek staat. Gelukkig zijn het hele leuke havens die we aan doen. Ik zal ff een lijstje maken.

Vancouver, Canada. Zondag 28 sept.

Een mooie stad, het weer was er heel goed. Jammer genoeg ben ik maar een kwartiertje in de stad geweest. De cruiseterminal van vancouver is zo een gigantisch groot doolhof dat ik in het uurtje dat ik van boord kon de meeste tijd heb doorgebracht in dat gebouw. We lagen samen met de statendam en de oosterdam in de haven(ook van Holland America Line) en dus heb ik Tine van de zeevaartschool uit Antwerpen en Thijs uit de zeevaartschool van Vlissingen terug gezien.

San Francisco, USA. Dinsdag 30 sept.

Wat een aankomst. In de ochtend komt de Golden Gate bridge uit de mist opdoemen en naarmate we dichter en dichter komen trekt de mist op om onder een stralende zon onder de brug door te varen. Daarna langs Alcatraz varen om dan in het hartje van San Francisco aan te meren. De stad is echt uniek, de uitzichten over de baai en de bruggen en Alcatraz zijn echt schitterend. De heuvels waarop San Francisco is gebouwd zijn vet steil. Het voetpad langs Lombart street(die gekke straat met die bochten) is zo steil dat ze er gewoon een trap van gemaakt hebben. In de avond ben ik weg geweest met een paar cadetten en officieren om bij bubba gump te gaan eten, een seafood restaurant keten helemaal in het teken van de film Forrest Gump.

Avalon, USA. Woendag 1 okt

Avalon ligt op een eiland niet ver van Los Angeles en San Diego. En omdat het er zo dicht bij ligt komen de rijke stinkers uit LA en hollywood er hun feestjes bouwen. Voor mij was het echter een uistekende gelegenheid om mijn snorkelgerief uit te halen en een zwemmeke te gaan doen. In de voormiddag hadden we een 300 kilo zware brandblusser langs een smalle steile trap 2 verdiepingen lager naar een lekker warme machinekamer moeten brengen. En daarna was het crewBBQ op de boeg in de brandende zon. Het was dus een zeer welkom zwemmeke.

San Diego, USA. Donderdag 2 okt

Omdat de volgende San Diego heel druk gaat zijn met US Coast Guard op bezoek heeft de eerste officier ons na een paar kleine jobs vrij gegeven voor de dag. We lagen niet zo ver van de USS Midway en cruisecrew mag blijkbaar gratis op bezoek. Het bezoek heeft ongeveer 3u geduurd, wat een immens schip. En toch is alles daar heel compact behalve de hangaars en het vliegdek. De brug was echt mini in vergelijking met de brug waar ik elke dag vertoef. Dan zijn we nog langs het water gewandeld en heb ik een ijsje gegeten(7 dollar voor 1 bol, gangsters, gelukkig was het wel lekker, cotton candy flavor).

Cabo San Lucas, Mexico. Zondag 5 okt

Hier ben ik terug gaan zwemmen na een paar uur in de brandende zon te hebben gewerkt. Het water was 30 graden, echt zalig. Jammer genoeg zijn er de laatste weken een aantal orkanen op bezoek geweest in Cabo en was de schade op sommige plaatsen nog goed te zien. En het hard rock café was ook dicht L geen tshirt voor mij dus.

Mazatlan, Mexico. Maandag 6 okt

Hier lagen we niet direct in de stad zoals we gewoon zijn maar in een vrachthaven. Daardoor was de sfeer er al direct anders. Er hingen ook waarschuwingen in het schip met richtlijnen om je te gedragen in mazatlan zoals met niet te veel geld rondlopen, alleen officiele taxi’s nemen, nooit alleen op weg gaan en zo, precies niet zo een vriendelijk plaatsje. Ik ben er ook niet van boord geweest omdat ik de hele dag gewerkt heb.

Puerto Vallarta, Mexico. Dinsdag 7 okt

Puerto Vallarta is een hele mooie haven, helemaal het tegenovergestelde van mazatlan. Ze hadden zelfs de kademuren geschilderd, dat doen ze zelfs bij ons zo mooi niet. Jammer genoeg heb ik hier ook de hele dag gewerkt en ben ik niet van boord kunnen gaan. Maar na dat we terug naar San Diego zijn geweest voor de Coast Guard inspection keren we terug naar hier en misschien kan ik dan wel eens van boord.

Het is een hele boterham geworden maar het was dan ook lang geleden. De foto’s komen nog online maar ik heb nog niet direct een plaatsje gevonden langs de repo met deftig internet. Na San Diego ga ik even de machine kamer in voor een paar weken en ergens begin of midden december ga ik terug naar de brug voor de laatste weken aan boord. Sorry voor het lange wachten, het is echt heel druk nu

1. Joan:
    9 oktober 2014
    wauw weeral het een en ander meegemaakt blijkbaar. je gaat ook nog een zonnehoed moeten kopen na uw muts in Alaska.
    Doen jullie maar allemaal je best bij de Coast Guard.
    doe een aantal mooie duiken in de Caraïben. Vele groetjes van het kouder wordende thuisfront.
  2. Donald en Sabine:
    14 oktober 2014
    Hallo Jens, We zien dat ge U daar goed kunt bezighouden. Een goeie combinatie werk/ontspanning.
    Kan je niet eens hard blazen in onze richting zodat wij hier ook nog een beetje van dat mooie weer krijgen?
    Lukt het een beetje om goed te slapen in die kleine kajuit?
    We zien al uit naar de foto's ! Hou je goed !.