Palmbomen, rum en piraten

17 maart 2016 - Oudenaarde, België

Mijn vader zei me:

Jensjelief,

word bakker of word boer,

word handelaar in schapenkaas of papagaaienvoer.

M'n moeder zei: word machinist,

of stoker op een trein.

Maar ik zei als ik groot ben word ik cruiseschipkapitein.

Het is zover: de Caraïben! Azuurblauw water, hagelwitte stranden, palmbomen, rum, het hele plaatje. Het is alsof we plots in de filmset van Pirates of the Caribbean aan het rondvaren zijn.

Na onze aankomst in Ft. Lauderdale, onze nieuwe thuishaven voor komende seizoen, hadden we terug min of meer een vaste route.

De eerste stop was het eiland Grand Turk behorende tot de Turks en Caicoseilanden. We meerden elke keer aan bij de cruiseterminal en behalve de terminal en wat andere lokale toeristische zaakjes was er niet veel. Grand Turk was vooral een goeie plek om even aan het strand te liggen of met de crew een drankje te nuttigen bij Jack's Shack. Dat strandcafé met de gekste hond ter wereld was het vaste afspraakpunt voor de crew op Grand Turk. Ik ben ook een paar keer gaan snorkelen en er zat hier en daar wel wat mooi leven. Ook ben ik 1 keer een barracuda tegen gekomen die nogal kwaad keek naar me en dan ben ik maar terug naar het strand gezwommen.

De volgende stop was Old San Juan in Puerto Rico. Dit was voor de crew 1 van de leukere plekken tijdens de reis. Gewoon aanmeren in het midden van een stad met gewone winkels, cafés en restaurants in plaats van een artificiële cruiseterminal. En dan ook nog eens laat vertrekuur zodat crew die dagdiensten draaien een paar uur van boord kunnen. De eerste keer dat ik de stad heb bezocht was ik naar het fort gewandeld dat boven de stad uitstak recht tegenover het schip. En blijkbaar was het die dag een speciale dag want de toegang was toen gratis. Meestal gingen we in San Juan even naar de starbucks voor wat wifi. Daarna werd er al eens een drankje genuttigd in 1 van de vele cafés. Ook handig in San Juan was CVS, een supermarkt niet ver van de haven.

Na San Juan zat er wat variatie in onze reis want we deden afwisselend Sint Maarten of Sint Thomas aan.

Sint Maarten was een haven waar de Nederlanders aan boord heel erg naar uit keken, eindelijk konden ze na maanden terug stroopwafels, pindakaas en frikandellen kopen. Hier ben ik niet zo vaak van boord geweest want het stadje was nogal een eind van de haven.

Sint Thomas op de Amerikaanse Maagdeneilanden vond ik persoonlijk leuker. Vooral omdat ik tijdens mijn eerste keer aan land het kasteel van Edward Teach, Zwartbaard, had gevonden. Het uitzicht vanop de toren was geweldig en de Blackbeard's revenge cocktail die ze in de bar maken echt iets om naar uit te kijken. (voor de dronkaards onder ons: http://eveningalchemist.blogspot.nl/2012/07/blackbeards-revenge.html )

Na Sint Maarten, dan wel Sint thomas was het tijd om terug richting Ft. Lauderdale te varen met een tussenstop op 1 van de mooiste eiland die ik gezien heb, Half Moon Cay, het privé-eiland van Holland Amerika Lijn. Dit is het perfecte reisbrochureplaatje. Hier ben ik een aantal keer aan land gegaan om even uit te blazen op het strand, of tijdens het afscheidsfeestje van de staff captain in onze eigen privé strandvilla inclusief bubbelbad. Ook ben ik 2 keer naar de BBQ kunnen gaan op het eiland. Leuke weetjes: het paradijselijke strand overdag is een nachtmerrie tijdens de nacht omwille van naar het schijnt vreselijk irritante zandvliegen. En elke avond wordt het strand geharkt zodat alle voetstappen van de dag uitgewist worden en de passagiers het gevoel hebben om de eerste te zijn die voet zetten aan land(tis te zeggen, de eerste na diegene die de boel er de avond voordien heeft staan harken uiteraard).

Ft. Lauderdale zelf ben ik maar 1 keer als toerist gaan bezoeken voor een paar uur omdat de haven ver van de stad ligt en het ook megadruk was dat moment. De stad zelf vond ik niet zo bijzonder. Wat wel bijzonder was dat in Port Everglades, de haven van Ft. Lauderdale, op het moment dat wij er altijd lagen ook de Oasis of the Seas lag. Dat is het grootste cruiseschip ter wereld(tot het grote zusje binnen 2 maand in de vaart wordt genomen). Ft. Lauderdale is ook een leuke haven om uit te vertrekken. De mensen die in de appartementen wonen naast de ingang naar de haven die zijn nogal prettig gestoord en toeteren luid mee elke keer er een schip al toeterend vertrekt. Om een idee te geven, dit was een filmpje van ons schip gemaakt door iemand op het strand aan de appartementen. Dit was mijn laatste vertrek vanuit Ft. Lauderdale voor mijn korte onderbreking van mijn stage https://www.youtube.com/watch?v=4s-jQuu89rQ

Dit lijkt me wel genoeg leesvoer voor vandaag. Morgen ben ik er terug met het vervolg.

1. Hilde:
    17 maart 2016
    Leuke intro, :-)
    Zo geweldig om alsnog te lezen wat je beleefd hebt
  2. Moekie:
    17 maart 2016
    jaja Jensjelief, onze cruiseschipkapitein in spe. Gelukkig moest jij het zand niet harken of er stond 's morgens een reuzegroot zandkasteel!