Jenske de sailorman, tuut tuut!

12 augustus 2014 - Glacier Bay National Park and Preserve, Verenigde Staten

Laat die spinazie maar komen zodat de spierballen kunnen rollen. Was dat maar waar, vroeger waren de schepen van hout en de mannen van staal, nu zijn de schepen van staal en is het zwaarste dat ik al vast heb gehad deze week een emmer verf. Sinds zondag ben ik dus een sailor, een matroos dus. Om 5u klaar staan aan dek om het dek te kuisen zodat we zo weinig mogelijk passagiers storen in de werkzaamheden. Ik zeg bewust zo weinig mogelijk want tot mijn grote verbazing zijn er dus zotten die bakken geld betalen om een cruise te maken naar Alaska om dan om 5u ’s ochtends in de kou de hele tijd toerkes te lopen aan dek. Ik kwam deze middag zelfs een loper tegen met korte broek en bloot bovenlijf, in Glacier bay, op 30 meter afstand van een gletsjer, temperatuur iets boven het vriespunt. Zotte Amerikanen.

Over zotte Amerikanen gesproken, ik ben gisteren in Juneau van boord gegaan(geen free wifi gevonden jammergenoeg) en ik ben met de gratis shuttle naar de Walmart geweest, die winkel is echt gestoord, stel u voor dat de delhaize of de colruyt gratis busjes inlegt om mensen uit nabije steden naar hun winkel te halen, en dat ze speciale diensten hebben voor mensen die in de bush in Alaska wonen. Die kunnen online(ja blijkbaar hebben ze wel internet in de bush maar geen walmart) of telefonisch bestellen uit een selectie bij walmart en dat wordt dan met van die bushplanes ingevlogen. Voor de rest lijkt een walmart een beetje op een kruising tussen de auchan en de makro met als enige uitzondering dat ge daar wapens kunt kopen, jaja WAPENS, niet zo van die mesjes en pistooltjes, maar ook jachtgeweren en automatische wapens. Ik wist wel dat je wapens kon kopen in amerika maar gewoon zo toegankelijk als in de supermarkt en zo een arsenaal daar stond ik echt van te kijken. Voor de rest heb ik in Juneau een muts gekocht met Alaska op want ik vond niet sebiet een muts in mijn bagage en mijn kop heeft koud als ik ’s ochtends aan dek sta.

Voor de rest heb ik als sailor in mijn eerste dag geverfd, de tweede dag heb ik mogen roest chippen. Dat gebeurt met een soort van pneumatische hamer met verschillende stompe pinnen. En vandaag heb ik de reling van 1 van de vele trappen aan boord opgeschuurd om ze daarna opnieuw te verven. Oh ja, ik heb ook voor school gewerkt vandaag, niet dat ik dat anders niet doe maar vandaag heb ik er echt een paar uur tijd voor uitgetrokken.

Morgen is het terug Sitka en omdat ons bootje te groot is om aan te meren daar gaan we tenderen, dat wil zeggen dat we met speciaal daarvoor uitgeruste reddingsboten mensen van het schip naar de wal varen en terug. En omdat dat een jobke is voor de sailors mag ik morgen meehelpen, jammer genoeg heb ik vandaag al een speech gekregen van de bosun(de baas van de matrozen) dat ik niet met de tenders mag varen omdat er een vorige cadet bijna een gat in de romp heeft gevaren, maar hij zei wel dat het ooit mss wel mag maar dat het een 2de officier moet zijn die me de toestemming moet geven.

Nog anderhalve week als sailor en daarna mag ik beginnen aan mijn wachten op de brug. Maar in de tussentijd heel veel knuffels en kusjes aan mijn Olijfje, ik mis je.

1. Olijfje:
    14 augustus 2014
    Het is zo fijn om te kunnen lezen dat alles goed met je gaat! Je hebt je precies nog niet hoeven vervelen. Matroos is precies nog niet zo slecht. Mag je dat niet langer dan 2 weken doen? Binnen 23 weken ken je dan alle kneepjes van het kuisen. Dat zou nog eens van pas kunnen komen voor als je terug bent!

Dikke kus
  2. Hilde:
    14 augustus 2014
    Hé Popeye, hier komt meer bij kijken dan ik gedacht had. Het is leuk om je verhaal te kunnen lezen en zo te horen gaat het je goed. We missen je ook maar je verhaal brengt Olijfje toch aan het lachen. Knuffels en kusjes terug