Bezoek aan de MS Rotterdam: Deel 1

31 juli 2014 - Oudenaarde, België

Dag allemaal.

Ik beloof jullie al een tijdje een verslagje van het bezoek aan de MS Rotterdam. Ik ben in totaal 2 keer op bezoek geweest, 1 keer met het gezin en een 2de keer met Liesbeth, mijn allerliefste vriendin, en Hilde, de mama van Liesbeth. Op deze manier hebben ze een beeld kunnen vormen van wat er mij te wachten staat.

Daarom heb ik ook aan hun gevraagd om een stukje te schrijven over wat zij ervan vonden. Op die manier hebben jullie eens het beeld wat een niet-botengek ervan vond.

Het eerste deel is geschreven door Liesbeth haar mama.

• Zaterdag, 28 juni 2014, de dag dat ik mij heel even op cruise waande.

Waande, want de zee heb ik niet gezien. Maar niet getreurd, het weer was goed, maar niet van die aard dat ik in bikini met een goed boek op een dek aan de rand van het zwembad kon gaan liggen. Het zou te mooi geweest zijn.

Maar ik heb genoten van deze dag. Ik was dan ook in goed gezelschap, namelijk Jens Muysoms en mijn dochter Liesbeth, vriendin van Jens. Daardoor was ik een van de gelukkigen die de kans kreeg om een kijkje te gaan nemen op de MS Rotterdam, zusterschip van de MS Westerdam, het schip waarop Jens gedurende 6 maanden zal verblijven. We gingen een rondleiding krijgen en moesten ons vooraf inschrijven.

Ik wist eigenlijk niet wat ik mij daarbij moest voorstellen. Dus liet ik het allemaal maar op mij afkomen.

Liesbeth en ik vertrokken met de trein naar Gent waar Jens ons opwachtte om met de auto verder te rijden tot Rotterdam. Na een rustige rit parkeerden we de auto op een parking om vandaar te tram te nemen naar de plaats waar de MS Rotterdam aangemeerd lag. Jens zijn ogen glinsterden. Ik moet zeggen dat ik mij heel klein voelde toen ik in de nabijheid van het schip kwam. Hoewel onze zeeman al een rondleiding op het schip had samen met zijn ouders, kon je aan hem zien dat hij content, gelukkig was om hier terug te zijn. Toch jammer dat we niet één van die mensen met koffers waren om in te schepen. Jens had ons op voorhand ingeschreven en dat werd ter plaatse gecontroleerd. We kregen nog een vragenlijst of we de laatste tijd ziek geweest waren. Jaja, je mag niet met virussen of microobjes aan boord, kwestie van iedereen gezond te houden. Gelukkig blaakten we alle drie van een uitstekende gezondheid en nadat er ons een gids toegewezen was, konden we aan boord samen met een aantal andere jongelui die ook stage zouden lopen.

We hebben het geluk gehad dat we dit schip van boven tot onder, eigenlijk van onder tot boven konden bezichtigen. De gids heeft ons gedurende twee uren rondgeleid. Het was vooral beneden heel technisch waar ik uiteraard niet alles van begreep, maar het was interessant en ik moet zeggen, hoewel ik helemaal niet van water hou, zelfs schrik heb, met dit schip zou ik meegaan. Ook ik heb met bewondering de verschillende dekken aanschouwd. Gewoon fantastisch.

Ik wens Jens een fantastische reis toe, dat hij veel ervaring kan opdoen, genieten en misschien af en toe de brave piraat kan uithangen. We zullen thuis je vrolijke snoet missen maar zijn blij voor je dat een langverwachte droom eindelijk werkelijkheid is geworden. Tot gauw en succes.

Straks post ik nog het deel wat Liesbeth zelf geschreven heeft in het bezoek aan de MS Rotterdam: Deel 2